Reportage/ Recensioner

Reportage / recensioner

2020

Recension av en konsert i Studio Acusticum 23/2, Alexander Evans för NSD:

”…här ryms både det sköra, det finstämda, men också det dissonanta, grova och till känslan infernaliska.

Oavsett genre spelas allt med samma respekt för kompositörerna och Helenas framförande av deras utmanande verk är för oss som samlats i kväll minst lika respektingivande. Fingrarna som flyger över tangenterna, lika elegant dansar fötterna på tasterna (ett slags stora tangenter som sitter under sitsen för spelaren) och bitvis spelar hon faktiskt också med båda armarna, hela vägen ut till armbågarna. Alla orgelns pipor får jobba på högvarv och hela registret utnyttjas för att skapa en känsla av att översköljas av alla dess klanger. Salens enorma orgel har mött sin match vad gäller dess mäktiga storslagenhet. I en hel timme sitter jag på stolkanten och det är en upplevelse jag måste erkänna att jag inte väntat mig inför en orgelkonsert på en söndag eftermiddag.”

 

2017

Recension i Uudet levyt” (”Från nya skivor”), YLE den 1 dec 2017, Finland.

”… Jag är särskilt uppspelt över salens orgel. Det är den största i Sverige och mycket mångsidig, men har ändå sin egen mörka och mäktiga karaktär. Helena Holmlund nyanserar skivans körstycken kraftfullt med bra stilkänsla, men orgelns fulla kapacitet tas i bruk först i solostycket, Toshi Ichiyanagis Fantasi. Holmlund opererar med så häpnadsväckande klangmassor så exceptionellt plastiskt, att det här spåret borde spelas upp för alla världens organister som ett exempel på hur man steglöst kan nyttja orgelstämmorna.”

Kare Eskola, övers. Virve Karén och Janne Posti

2016

Ur recension av konsert med Erik Westbergs vokalensemble, Hortlax kyrka. Skrivet av Karina Sundkvist för PT:

Jag hade aldrig hört Helena Holmlund spela förrän denna kväll och det var en angenäm bekantskap. Hon var genomgående följsam tillsammans med kören och som solist uppvisade hon ett eget uttryck. Hon vågade ta vara på öppningar för improvisation så att just den här orgelns möjligheter framhävdes.

Recension av konsert i Svegs kyrka, Vivaldis Gloria samt soloinsatser.

Recension av konsert i Sollefteå kyrka, Händels Messias

Inför en orgelvisning under Organic Art, riktad för barn, i Studio Acusticum

 

2015

Bilder som togs vid den stora satsningen i Studio Acusticum, ”Dödgrävaren, orgeln och skräcken”, en Halloweenkonsert.

Recension av konsert i Stora kyrkan, Östersund, uruppförande av ”En gåtfull spegelbild”, Jenny Michanek